söndag 22 december 2013

Dagens cykeloutfit, eller hur man klär sig rätt för kyligare turer.


God kväll! Jag hade en fantastisk mtb-dag idag. Tänkte berätta lite utförligare om den imorgon, med snygga cykliga bilder och allt. Men idag nöjer vi oss med att kika på vad jag hade på mig under turen idag.

Som bas har jag ett par varma men tunna yllestrumpor (jag kör Raphas standardsockor i svart. Landsväg kräver vita sockor. Mtb körs med svarta sockor. Var jag har läst det? Ingenstans. Jag bara tycker det.) På överkroppen sitter en varmare sportbehå. Vanliga kortbibs duger utmärkt att ha som grunduniform.

På kortbibs drar jag på mina vintertights. Här gör man som man känner. Jag kör vinterbibs (fast utan padding då) vissa föredrar vanliga skid-/löpartights. Älskar att det med små, små bokstäver står wheelsucker på vaderna på mina vinterbibs. Ni kan ju lista ut meningen… Det viktigaste är att man inte drar på sig för tjocka prylar och att knäna är varma och sköna. Överkroppen kompletteras med valfri underställ, i syntet eller ylle (jag kör i ylle från finaste Kari Traa). Vill man så kör man understället under bibsens hängslen. Jag fryser sällan om armarna så jag kör med kortärmad cykeltröja på understället. Beroende på hur blåsigt det är väljer jag tunnare eller tjockare vindjacka. Idag körde jag på skidjackan men kunde lika gärna tagit den tunna vindisen.

Min riktigt svaga punkt, köldmässigt sett, är skallen. Jag fryser jämt och ständigt om huvudet, och speciellt kinderna/tinningarna. Jag bara måste förfrusit där som barn. Jag fryser nämligen om kinderna även under sena sommarkvällar! Så här års skyddar jag huvudet med antingen yllekrage + mössa alternativt "rånarluva". Nackdelen med rånarluva är att glasögona immar till när man stannar till.

Proceduren avslutas med att jag drar på mig mtb-skor, på dem skoskydd i neopren (därav tunna strumpor, neoprenskoskydd är väldigt varma i sig!), tunnare skinn- eller skidhandskar (idag hade jag skidhandskar, men vart lite för varm nästan. Tänk på att långa turer kräver tjockare handskar!) och min fina S-works hundranittioåttagrammare.

Många argumenterar mot vintercykling med att det tar sådan tid att klä på sig. Men det gör ju inte det! Faktum är att har man i förväg tänkt ut vad man ska ha och klär på sig fort så man inte hinner börja svettas innan man ens kommit ut (och alltså riskerar bli förkyld!), lyssnar på peppa tunes under tiden man klär på sig och samlar mod inför smått otäcka backar (som jag gjorde idag) så tar det kanske en tiondel av tiden man lägger på utstyrsel de gångerna man ska på fest, dejt eller långfärdsskridskotur.

Kom gärna med egna tips!

Kvällspuss påer

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar