måndag 12 augusti 2013

Har du FORTFARANDE inte hittat nåt bra recept på cykelkakor??

Här kommer i så fall ett!

Ni kanske minns mitt första inlägg som gästbloggare, där jag charmade Katja med cykelkakor. Dessa cykelkakor var fulla av jordnötssmör, rabarber och nötter och allt annat som gör livet värt att cykla för. "Komprimerad näring för ett aktivt liv", liksom. De har hjälpt mig på många långpass (antingen som föda till mig själv eller någon annan i klungan vars blodsocker befinner sig i fritt fall).

Cykelkakorna funkar dock sämre om man är tröttast i klungan och knappt kan prata för att man flåsar så mycket, och inte minst om man är jättetörstig men inte hinner dricka. Då blir man väldigt torr i munnen och vill ha nåt som är mer lättsmält.

Dessutom är de DÖDA, dvs. de har gräddats i ugnen. Döda i den meningen att en del näring har försvunnit vid upphettningen, enligt levande föda-konceptet. Ni vet levande föda, där man dricker gröna smoothies med mystiska alger och blir så där oförskämt pigg så att man aldrig blir sugen på vare sig bröd, ost eller alkohol igen. Yeah right... men det känns ändå fräscht att maten är ren och rå!

Så jag googlade fram cykelkakor som både är levande och lättsmälta. De är översatta av mig till svenska måttenheter och kommer ursprungligen från Wild Health. Ni kanske behöver justera mängderna nedan, testa några gånger så kommer ni fram till rätt proportioner! Det som fick mig att testa dessa cykelkakor var den inledande recensionen (här på svenska, vill ju att alla ska förstå storheten i dessa cykelkakor!):


Jag gjorde dina levande föda-cykelkakor förra veckan till mina cykelturer (jag cyklar landsväg). Jag ville ha någonting nyttigt och naturligt istället för de geler jag vanligtvis drar i mig (de får mig att känna mig helt slut). De här cykelkakorna var fantastiska - jag åt fyra eller fem under 10 mila-turen Grape Ride förra helgen. Jag mådde toppen under och efter loppet.
De här cykelkakorna var mycket bättre än de tidigare som jag har gjort eftersom de ofta känns svårsmälta och svåra att trycka i sig medan man kör, eller helt enkelt bara faller sönder"


Alana

Levande cykelkakor

  • 3 msk linfrön
  • 1,25 dl sesamfrön
  • 0,75 dl mandlar, blötlagda över natten och avrunna
  • 0,75 dl solrosfrön, blötlagda över natten och avrunna
  • 9 stora torkade fikon, skivade 
  • 0,75 dl hackade dadlar
  • 1 dl kokosflingor
  • 1,25 dl havregryn 
  • 1,5 msk tahini
  • 1 msk honung
  • en halv pressad apelsin
  • 0,5 dl russin
  • 2 msk vatten
Mixa sesamfrön och linfrön fint i en hyfsat stor mixer.

Lägg i den torkade frukten och resten av ingredienserna utom russin, mixa på hög hastighet tills blandningen
har en grynig konsistens. Russinen blandar du i precis på slutet, de ska vara ungefär så som de är.

Ta lite i handen och se om du kan forma en boll. Blandningen ska vara grynig och precis tillräckligt fuktig för att du ska kunna forma en boll. Om den är för blöt, lägg till mer havregryn, mixade sesamfrön eller kokosflingor. Om den är för torr, lägg i lite mer vatten. 

Sen kan du antingen fördela hela blandningen i en fyrkantig form med smörpapper, eller forma cykelkakor direkt i handen. Förvara i kylen tills du ska ut på tur. Då sveper du in dem i smörgåspapper och sen i en plastpåse så håller de sig. De kommer inte att smälta eller falla ihop.

Dessa cykelkakor är mjuka och lättsmälta och funkar mycket bra på korta och långa turer!



Det blir ca 20 stycken godbitar av det här receptet och de smakar tydligt av fikon, så det är bäst att du gillar denna gudfruktiga frukt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar