onsdag 27 februari 2013

Die Sonne und die Stafette

Hej.

Imorse vaknade jag och ville egentligen inte gå upp (nytvättade lakan och stuff ni vet) men så gick jag upp ändå, greppade tag i mina skidor och stavisar och gick en grym promis till joppet. Armen värkte lite efter badmintonmatchen igår (fan ta dig Valle med dina regler ;)) men äsch, jag mådde bra och diggde fransk hiphop och annat adrenalint och njöt av att kloten faktiskt värmde min bleka fejs.

Jag väcker alltid smärre uppseende med mina sportprylar på stan, kanske för att jag inte klär mig sportigt i övrigt. Folks förväntar sig liksom inte en brud i knähöga stövlar, rött läppstift och svart yllecoat bärandes på skidor (utan fodral så klart), stavar och ibland, ett och annat hjul, kanske en ram eller annat skojsigt. Men jag har liksom aldrig förstått varför man måste klä sig "sportigt" bara för att man gillar sport?

Hursom.

Efter jobbet vallade jag och Taavo och Richie järnet som traditionen bjuder. Bajs va skadade mina skidor är förresten, repor hit och dit. Nästa år är det dags för nya tävlingsskidor. Jag är nog för oförsiktig. Men äsch. Vilken pepp, StafettVasan! 24 km med mål att få bättre kilometertid än mina lagkamrater (allt för lagkänslan!) och förhoppningsvis goda middagar med de andra nitton lagen från vårt företag. Och sen två dagar med fjället och solen och mina drömmar och kanske ett och annat leende i spåret.

Och sen hem, och sen smälter iseländet och så är det dags att tajta till, smörja och sätta ihop och ge sig ut på vägarna.


Glad jäkel, gillar att valla. Är ju halva nöjet med skidåkningen. Gillar alla de olika glada färgerna på vallorna, alla tillbehören, allt mekande (material före prestation, eller hur var det?). Kan också vara så att jag älskar snö och snökunskap i sig.


Pryttlisar!


Taavo säger inte så mycket men vallar desto snyggare.

Och sen tog jag en fet promenad hem och nu har jag ätit fisksoppa och nu ska jag packa. Imorgon bitti åker vi upp.

Säg hej om ni ser en rödhårig brud som åker slalom med längdskidor och häller i sig gud-vet-vad ur den gröna termosen.

3 kommentarer :

  1. Vallorna är som en påse gott och blandat! Nästan så jag vill sätta tänderna i nån glidvalla och slicka i mig blåextran. Eller kanske inte.

    I vilket fall som helst ett stort lycka till! jag hejjar på dig och har bestämt att föret när du ska åka är så där perfekt det bara kan bli:)

    SvaraRadera
  2. Åker du första sträckan? Det gör min pappa också och han är också från Västerås! För IK Livsnerven, de samlar in pengar till brunnar i Afrika

    SvaraRadera
  3. snyggt kläder och sportprylar är fin klass de. Borde köpa nya riktigt skor på tal om sådant snart, få lite högre klass på mina fötter.

    Kanske skulle försöka mig på längdskidor nästa år, kul med slalom och bra träning med längd så borde vara nice ;)

    SvaraRadera