tisdag 12 februari 2013

Åsiktsbomb: våra samlade tankar kring racervalet

God morgon. Jag har nu äntligen bestämt mig och tömt plånkan och nu kommer jag inte kunna sova förrän jag fått min nya älskling hem. Vilken det har blivit avslöjas senare. Men först - det utlovade samlingsinlägget med era tankar kring mina racerfunderingar. Era åsikter är grymt värdefulla och braiga så varför inte låta andra ta del av dem. Läs gärna detta och detta inlägg samt min Twitter för mina grundtankar kring ny racer.



Kompakt eller trippel?

På min gamla racer hade jag trippel som jag visserligen fann nöjsamt uppe i bergen men inte speciellt praktiskt annars. Nu stod valet mellan trippel och kompakt vevparti. Här är vad ni tyckte:

Jag är en stor anhängare av trippel. Särskilt om man tänker köra i backar utomlands. Det är så mycket roligare när växlarna räcker till och man kan ha en anständig kadens uppför (Maria)

Om trippel så blir de aldrig bra. Vill du ha lätta växlar för Alper som du troligen inte cyklar jämt i så är Srams WifLi kungligt. kompaktvevparti och så har du en lång bakväxel och 11-32 kassett istället för 11-28 som du lättast kan få annars. Då får du inte bara lätta växlar utan du får också användbara växlar istället för en massa skrap i framväxeln och fippel som man får med trippel (lightweight-Jonas)

Undvik trippelvevparti. Tre klingor väger mer än två, och du måste ha bakväxel med längre cage och det väger mer. Längre växel är osnyggare dessutom. Framväxeln väger också mer då den ska kunna hantera tre istället för två drev. Därmed blir även kedjan längre. Flera hekto extra i onödan. Jag hade compaktvevar och 11-28 kassett på Mallorca och hade inga problem att klättra! Iofs gör kompakt vevparti i kombo med 11-28 att kedjan är både för lång och för kort i vissa växellägen. Men det är i de lägena jag iaf inte ska använda. Så det är ett ickeproblem (Bruse)

Instämmer med samtliga, undvik trippeln för allt i världen... (swyzak-Johan)

Sen gällande vevpartiet hade ja valt bort trippel o satsat på kompakt istället men de är vad ja tycker... (Lasse)

Tvärtom flera andra här tycker jag du ska satsa på trippel vevparti. Viktskillnaden är försumbar, det märks mest i roterande massa (välj lätta hjul!) och cyklar du uppför emellanåt och inte vill mala på tunga växlar är det klockrent. Nej, det är inte "korrekt" och sannerligen inte trendigt, men väldigt mångsidigt (Anonym)



ROSE eller Canyon eller..?

Det finns få märken som tillfredsställer min fixa idé om stilrenhet i kombination med smäckerhet till rimligt pris. Även om jag älskar Specialized barnförbjudna överrör och dregglar över Cervélos accenter över e:na så kände jag nu för nåt tyskt, rakt och svart punkt slut. Valet föll på den gamla underdoggen Canyon vs. nya underdoggen ROSE. Ni tyckte:

Annars tycker jag att Willer är de vackraste cyklarna! (Maria)

Hm jag undviker nog att kommentera vilken av dessa hojjar du skall välja då du säkert vet vad jag skulle rekommendera (Bianchi-Fritz)

Och så till utseendet. Rose är definitivt mycket snyggare. Mer sober och renare än Canyon som ser pråligare och rörigare ut. Mattsvart är alltid rätt!! (Bruse)

Hmm de viktigaste är att du gillar o känner dej nöjd med cyklen o inte vad andra tycker... (Lasse)

Om du frågar mig är valet enkelt ;)Båda cyklarna är fina men en fördel med Rose är ju att du har möjligheten att konfigurera och anpassa efter dina mått och smak innan du beställer den (Niklas Källström)

Jag skulle välja Rosen direkt. Som Niklas skriver så får man konfigurera en massa och slippa köpa/byta saker på den direkt efter leverans (något man måste göra på typ alla andra cyklar). Väldigt positivt att få välja bredd på styre, kassett, däck m.m. i deras konfigurator (iaf var det så när jag köpte min Xeon RS 2012). Körde förra säsongen på en Rose Xeon RS 3000 och jag är väldigt nöjd med den. Växlar och bromsar var perfekt inställda vid leverans (Håkan)



105 eller Ultegra eller SRAM Force eller?

Jag vet egentligen inte vad jag har emot Shimano. Det kan bero på att de setat på min gamla racer och jag längtar efter nytt, det kan också bero på att jag inte riktigt gillar Shimano-känslan. De känns på nåt sätt sådär grova (jämfört med både SRAM och Campa)... Men vad fasiken, prisvärt och hållbart ska det också vara! Här är vad ni tyckte:

Mitt stora tips är att hålla dig borta från mekanisk Ultegra, känsligare system finns inte på denna jord. 105 är bättre och inte lika känsligt för minsta lilla smuts på vajrarna. Force är ett grymt lyft och vill du inte lägga en massa pengar är den helt klart mer prisvärd än Red (lightweight-Jonas)

Jag tycker definitivt Ultegra före 105, för den gruppen blir uppdaterad före 105, alltså nyare modernare teknik. Och som du är inne på är Shimano att föredra, lättare att hitta verktyg delar och hjälp. Om någon betyg har ett verktyg och delar, så är det till Shimano (Bruse)

Det jag menar med att 105 5700 är bättre än Ultegra 6700 eller 6750 är att Ultegra är gjord för att vara så mjuk som möjligt vilket är helt okej första månaden. Sen när det kommer skit på vajrar och annat så blir det riktigt dåligt. 105 är bra men inte lika känsligt och Dura-ace är också bättre. Felet med Ultegra 6700 eller 6750 är helt enkelt vajerdragningen inne i reglaget. Det är mina erfarenheter så bara reglagen jag klagar på egentligen men det är också de man känner av mest. Så vad hade du för 105 innan och för Ultegra nu? De med lägga in gummigrejjer så handtagen kommer närmare styret har man kunnat de senaste 2 åren iaf med 105 med (lightweight-Jonas)

(diskussionen kring Ultegra vs. 105 blev lång och kan i sinhelhet läsas här)

Jo cykelkatten, i valet mellan SRAM och Shimano. Det skiljer i hur du växlar med reglagen. Hade du Shimano förut kommer du kunna cykla iväg direkt. Väljer du SRAM har du en viss inväjningsperiod ungefär som första gången du cyklade landsväg (Bruse)

Ramstorlek 53 eller 55?

Jag är 172 cm lång, har 82 i grenmått och anser mig vara rätt så mjuk i ryggen. Min gamla racer var Specialized - dock dammodell - slopad - och ramstorleken var 54. Var nöjd med storleken även om ramen utifrån uppfattades som rätt petite. De cyklarna jag tittar på nu har inte 54 utan bara 53 alt. 55. Så här tyckte ni:

Men varför jag skriver till dig är att fråga om din size, OK det kan ju stämma, men vem har sagt att du skall ha en 55:a? Hur lång är du egentligen? Låter fräckt att fråga om detta, men jag ser nästan dagligen cyklster som sitter på för stora hojjar. Lättare att justera en aningen för liten ram till att passa än en för stor ram... Jag är ju färdigväxt = 1.92 och kör på 57:or Ok de är precis ovanför vad jag skall ha, 58/59 vore ypperligt. men med lite längre styrstam och sadelstolpe så är det helt OK (Fritz)

höjden är inte den viktigaste utan längden och tjejer normalt har längre ben och kortare överkropp jämfört med killar som cyklar oftast är byggda för. Köper du en lite mindre cykel så kan du ha längre styrstam och inte jättekort som många tjejer har. Men beror som sagt på hur du är byggd som person (lightweight-Jonas)

Du ville ha resonemang på storlek. Dina ben är 84 cm, och enligt gängse formel (som återfinns i Bruses Sadelskola http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639 ) så multiplicera benlängden med 0,66. Då får vi 55 cm. Men det beror liiite på hur de mäter höjden. Från centrum av vevpartiet ja, men upp till toppen av sadelstolpsröret. Hm... Kollar på ramgeometrin och skissen på hemsidan. Tveksam till det måttet. Det ska mätas till centrum till överröret om det är vågrätt. Annars till en tänkt vägrätt överrör. Så den kanske egentligen är en 54:a? Men hellre för liten än för stor. Så där är du lite safe. Men viktigast är överörets längd! Enligt spec har storlek 55 545 mm långt överrör. Säger mig inte mycket utan att se dig sitta på den. Till det kommer styrstammens längd. Det bästa här, är om du jämför måtten på Gasseln som du nyss sålde. Jag hoppas du mätte upp ramens storlek, sadelhöjd, avstånd sadel-styre, vevarmslåängd osv. Då vet du om 55:an är rätt och om du ska ha 90 mm styrstam eller inte. Lägger jag in din benlängd i Roses beräkningsformel, så fick jag storlek 55. Styrstam 90 mm - eh, hur vet du hur lång överkropp och/eller armar du har? Vad hade du för mått sadel-styre förut? Vidare fick jag 170 mm långa vevarmar. Jag som har kortare ben än dig (79 cm) har 172,5. Du ska definitivt inte ha 170 vevarmar! Frågan är mer om du ska ha 172,5 eller 175? Vad hade du på förra cykeln? Vidare förseslogs 42 cm brett styre. Hur vet de hur breda axlar du har? Det är ju enkelt, bara hålla armarna rakt fram parallellt, och be någon mäta yttermåtten mellan dina knutna nävar. Eller vad hade du på förra cykeln? Trivdes du med måtten på förra cykeln, så sträva efter samma mått nu med! (Bruse)

Varför jag undrar är att istf att jämföra storlekar, som du mkt riktigt skriver, kan skilja en hel del mellan märken, så är det bättre att jämföra stack och reach (Håkan C på Funbeat, tråden i sin helhet går att läsa här, allmänbildande gällande ramtänket)

Gasellen och Peters Canyon solar på Rivieran i somras
Förnuft och... eller känsla?

Alla vi som verkligen älskar cykel vet att priset och förnuftet inte alltid går hand i hand med rätt känsla. Ibland känner man helt enkelt för en viss komponent, eller en viss look, eller en viss liten detalj som gör det. Och som jag skrev som svar på tal till en kommentator: Läser ni min blogg tillräckligt länge så förstår ni rätt snabbt att jag hellre käkar gröt i två månader än cyklar i fula sockor ;) Så här kände ni:

Katja, skippa den där "haléns" cykeln och passa på och köp dig en Bianchi Sempre istället, 2012:orna har grymt bra pris just nu =) (Bianchi-Fritz)

Willier från bikebuster eller någon av alla prisvärda cyklar från Merlin Cycles. Du behöver inget bättre än Shimano 105 och Mavics instegshjul eller motsvarande. Fåfängan kan ta dig hur långt som helst när det gäller cyklar... Tänk på annat kul du kan lägga pengarna på sedan, en cykelresa exv (Anonym)

Det där med cykelköpartankar är en diagnos för oss alla som cyklister lite då och då! :-) Valångesten är dock lite dubbel inte sant? Det är både angenämt och tämligen hemskt på en och samma gång. Sen handlar det inte om fåfänga. Det handlar om en blivande lång och varaktig relation till en tingest du skall tillbringa mycket mycket tid på och tillsammans med. Även små detaljer kan bli rätt störande om man inte gillar dem! (John)

Hmm de viktigaste är att du gillar o känner dej nöjd med cyklen o inte vad andra tycker... (Lasse)

Hoppas du hittar rätt och blir nöjd med din nästa cykelkärlek! :) (Triathlet-Lina)

Och vinnaren blev...

NÄ.

Ni får vänta lite till :)

Men en sak är säker - trots att valet av en ny mekanisk livspartner är en kallsvettig och ont-i-huvudig-procedur så blir den så mycket roligare med stöd från riktiga entusiaster som ni. 

Jag har lyssnat på både er och på min intuition.

Massa tack och tänk va härligt med en ny cykelsäsong alldeles, alldeles bakom knuten!


5 kommentarer :

  1. Spännande, vet du när den kommer ungefär så vi vet hur länge vi ska vänta på att se resultatet här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råkade lägga fel beställning så har fått göra om allt! Men vecka 10 typ? Lär dock avslöja tidigare än så ;) Och självklart kommer det ett antal skitnödiga posingbilder när den väl nått min mark också :)

      Radera
  2. nä ska du hålla oss på sträckbänken ;-) men de ska bli spännande o se vad för cykel du bestämde dej för att köpa..

    SvaraRadera