måndag 3 september 2012

Helg med kräftspad, svamp och löpning

God måndag kära vänner!


I fredags var det dags för årets traditionella kräftskiva i min regi. Det blev en succé med 30 glada pers och en sjujäkla massa kräftspad... även i hissen...

Extra glad var jag över att denna donna var på besök från Göteborg! Nadja, min äldsta och bästa vän, och en alltid lika pigg promenör (säger man så). Tog henne under armen på lördag och gick i över fyra timmar ute i Björnöskogen! Det ni.


Skogen var full av höstunder så som färgglada löv, oljefärgade skalbaggar


och förstås, svamp!


Så vi plockade och plockade! Inte bara kantareller förstås. Utan asp- och björksoppar, taggsvampar, blodriskor och ett par tre karljohannar förstås.


Peter flashade förbi alldeles het och ingeggad som en äkta ämtebecyklist han är :)


Svamparna blev till en rätt så grå men gudomligt god stekgegga och - tänka sig! - vi dog inte trots att vi inte var helt hundra på exakt alla svampar kanske...


På söndagen vaknade jag tidigt tidigt för att hinna sticka till jobbet, hoppa på min racer och ge mig ut på en långtur med klubben... Men så började det regna så jag skickade ut mannen på en rullskidstur och snörade på mig mina gamla nikes för en löptur till jobbet. Där blev det till att skura bort kräftspadet... även i hissen...


Och på kvällen lagade vi världens enklaste och godaste risotto! (Med kräm fräsch i för extra geggighet förstås) :)

Kanoners helg med andra ord, men nu kliar det i bena efter cykling!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar